Xeno Crisis is a new game made by small English studio Bitmap Bureau. In this game inspired by Mars TV and Alien Breed, marines are making their way through colonial complexes infested with aliens.
Players can shoot in 8 directions and use an escape technique or grenade to get out of difficult situations. The goal is to reach the boss room at the end of each level, the maps and room layouts being randomly generated at the start of each new game. The game is composed of 6 huge levels with various environments. Killing all aliezns are not the only thing to do, there are also survivors to be saved. Dog-tags are dropped after a number of enemies killed. These tags can be exchanged for bonuses such as medikits, speed-up bonus or weapon upgrades. Speaking of weapons, there are 9 differents but ammo are limited so you'll have to use them wisely while kiling the 40 types of enemies encountered. 3 game modes (arcade, inifinite and boss rush) and 2 levels of difficulty are planned. If a player dies in a 2-player game, he will have to wait for his colleague to reach the next room to be able to reappear.
Les 9 armes sont:
- Pulse Rifle
- Spread Shot
- Laser
- Homing
- Flamethrower
- Rocket launcher
- Shotgun
- Rebound
- Vulcan
The game was originally developed for the Sega Mega Drive. It will eventually be released on several platforms: Dreamcast, PC, Switch, PS4, Neo-Geo AES and MVS!
The MVS version is available in 2 editions:
The standard edition priced at £199 includes the cartridge in a cardboard box and a dipswitch sheet.
For £269, the collector edition avalaible for pre-order until the end of January adds a mini-marquee, movelist strips, an art set, 2 A3-sized posters, the OST CD, dog-tags and your name assigned to an hostage in the game.
The Neo-Geo version will be released during the second quarter of 2019, you may pre-order the game here: https://shop.bitmapbureau.com/
The game soundtrack by Savaged Regime is available as vinyl and CD.
The development team is:
- Mike Tucker (game design, programming)
- Matt Cope (programming)
- Henk Nieborg (lead design, graphics)
- Catherine Menabde (graphics)
- Savaged Regime (sound, music)
Kickstarter page: https://www.kickstarter.com/projects/1676714319/xeno-crisis-a-new-game-for-the-sega-genesis-mega-d/
Developers interview by Sega Mag: http://www.sega-mag.com/Interview+++Bitmap+Bureau,+developpeurs+de+Xeno+Crisis-news-11228.htm
Pre-orders: https://shop.bitmapbureau.com/
--------------------------------------------------------------------------------------
Xeno Crisis est un nouveau jeu développé par le petit studio anglais Bitmap Bureau. Inspiré entre autres par Mars TV et Alien Breed, il met en scène des marines se frayant un chemin dans des complexes coloniaux infestés d'aliens.
Les joueurs peuvent tirer dans 8 directions et utiliser une technique d'évasion ou une grenade pour se tirer des situations difficiles. Le but est d'atteindre la salle du boss, le plan des salles et leur agencement étant généré aléatoirement à chaque partie. Le jeu est composé de 6 vastes niveaux aux environnements variés. Il ne suffira pas de dézinguer de l'alien à tout va puisqu'il y aura aussi des survivants à sauver. Des plaques d'identification tombent après un certain nombre d'ennemis tués. Ces plaques peuvent être échangées contre des bonus comme des medikits, de l'accélération ou des améliorations d'armes. En parlant d'armes, il y en a 9 différentes mais les munitions sont limitées donc il faudra bien gérer ses tirs face aux 40 types d'ennemis rencontrés. 3 modes de jeux (arcade, inifinite et boss rush) et 2 niveaux de difficulté sont prévus. Lorsqu'un joueur meurt dans une partie à 2 joueurs, il doit attendre que son collègue atteigne la pièce suivante pour réapparaître.
Les 9 armes sont:
- Fusil à impulsions
- Tir à propagation
- Laser
- Tête chercheuse
- Lance-flammes
- Lance-roquettes
- Fusil à pompe
- Rebond
- Vulcain
Ce jeu a été développé à l'origine sur Mega Drive. Il sortira finalement sur plusieurs plate-formes: Dreamcast, PC, Switch, PS4, Neo-Geo AES et MVS!
La version MVS (puisque c'est celle qui nous intéresse) est disponible en 2 éditions:
L'édition standard à 199£ comprend la cartouche dans une boite en carton et une feuille détaillant les dipswitches.
Pour 269£, l'édition collector disponible en pré-commande jusque fin janvier offrira en plus la mini-marquee, des strips d'instruction, un art set, 2 posters au format A3, le CD de la bande son, des plaques d'identification et votre nom assigné à un otage du jeu.
La version Neo-Geo sortira au deuxième trimestre 2019, les précommandes s'effectuent ici: https://shop.bitmapbureau.com/
La bande son de Savaged Regime est disponile en vinyl et en CD.
L'équipe du jeu se compose de:
- Mike Tucker (game design, programmation)
- Matt Cope (programmation)
- Henk Nieborg (lead design, graphisme)
- Catherine Menabde (graphisme)
- Savaged Regime (sons, musique)
Page Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/1676714319/xeno-crisis-a-new-game-for-the-sega-genesis-mega-d/
Interview des développeurs par Sega Mag: http://www.sega-mag.com/Interview+++Bitmap+Bureau,+developpeurs+de+Xeno+Crisis-news-11228.htm
Précommandes: https://shop.bitmapbureau.com/